PARTENERUL DUMNEAVOASTRA DE INCREDERE
Acasa Stiri Anunturi si Articole Amprenta de carbon, de la formalism la responsabilitate

Amprenta de carbon, de la formalism la responsabilitate

Amprenta de carbon, de la formalism la responsabilitate

 - Articol propriu Felix Telecom

Pe măsură ce schimbările climatice amenință comunitățile la nivel global, necesitatea reducerii emisiilor de carbon devine un obiectiv prioritar si, in acelasi timp, din ce în ce mai urgent de atins.

Plecand de la aceasta realitate a zilelor noastre, Felix Telecom prin pozitia sa de referinta pe piata telecomunicatiilor din Romania, pozitie atinsa prin asumare si responsabilitate, a realizat ca poate imbunatati sustenabilitatea afacerii, cu un impact pozitiv asupra planetei, prin masurarea si reducerea amprentei de carbon determinata de activitatile pe care le desfasoara in mod curent.

Pragmatismul acestui demers, urmarit permanent de Felix Telecom in ultimii ani, porneste de la o idee foarte simpla: O amprentă de carbon mai mică demonstrează responsabilitatea socială și de mediu față toate părțile interesate, fie ele: clienti, parteneri, comunitate sau societate in general. Totodata, o astfel de abordare va determina oportunități de a obține eficiență operațională, economii de costuri, reputație îmbunătățită a mărcii și, de ce nu, chiar avantaj competitiv.

                Chiar daca o astfel de actiune, similara cu cea initiata de Felix Telecom, poate parea nesemnificativa in comparatie cu cele ale marilor corporatii, nu trebuie uitat ca intreprinderile mici si mijlocii reprezinta peste 90% din afaceri la nivel mondial, iar amprenta lor cumulativă de carbon este responsabilă pentru cantități masive de emisii de Gaze cu Efect de Sera (GES).

Experienta Felix Telecom. Strategie de reducere a amprentei de carbon

Pentru a materializa, a controla si a urmari in timp efectele masurilor aplicate in directia reducerii amprentei de carbon, Felix Telecom si-a definit o strategie proprie, adaptata la toate nivelurile si etapele activitatilor desfasurate in companie, pornind de la definirea si masurarea amprentei de carbon specifice.

Aceasta determinare preliminara este in concordanta cu metodologia cunoscuta pe plan mondial ca standard international de calculare a emisiilor de GES; metodologie descrisa in  documentul de referinta Protocolul GHG.

                In conformitate cu acest document, sunt definite trei tipuri principale de gaze cu efect de sera produse de activitatea umana, respectiv: dioxidul de carbon, metanul și oxidul de azot.

In general, amprenta de carbon a unei companii este reprezentată de cantitatea totală a emisiilor de gaze cu efect de seră produse de acea companie, de-a lungul fluxului de productie, emise direct sau indirect prin operatiunile si activitatile executate.

Conform Protocolului GHG mentionat anterior, amprenta de carbon este împărțită în trei categorii iar măsurarea acesteia se realizeaza pentru fiecare categorie in mod distinct, astfel incat sa fie identificate si evaluate corespunzator diferitele surse de emisii generate de activitatile desfasurate in cadrul companiei. Aceste categorii sunt cunoscute sub denumirile: SCOP 1, SCOP 2 si SCOP 3.

Daca initial strategia abordata viza cu precadere primele doua categorii principale, SCOP 1 si SCOP 2, in prezent Felix Telecom urmareste si incurajeaza clientii si partenerii de afaceri pentru includerea si a emisiilor din categoria SCOP 3. In acest fel, se reflecta angajamentul Felix Telecom față de o abordare mai cuprinzătoare și mai transparentă în măsurarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Obiectivele asumate prin aceasta strategie au luat in considerare fezabilitatea operațională, costurile versus economiile de energie, plus termenele pe care clienții și părțile interesate le-au  considerăt acceptabile. Punctele de pornire in aceasta strategie vizeaza tranziția la energie regenerabilă, îmbunătățirea eficienței echipamentelor, reducerea deșeurilor si, nu in ultimul rand, instruirea si educatia personalului propriu.

Concret, strategia Felix Telecom pentru diminuarea amprentei de carbon cuprinde:

  • SCOP 1. Emisiile directe legate de operațiunile proprii ale Felix Telecom și care provin din surse interne, cum ar fi arderea de combustibililor fosili pentru activitatile de producție, emisiile autovehiculelor si ale echipamentelor destinate proceselor de fabricatie sau de asigurare a utilitatilor.

In aceasta categorie Felix Telecom include intregul parc auto al companiei, precum si echipamentele ca ar putea genera emisii in aer.

  • SCOP 2. Emisiile asociate cu producerea energiei electrice sau termice achiziționate / cumparate și utilizate de Felix Telecom. Aceste emisii sunt indirecte și se referă la emisiile generate în mediu inconjurator, in afara locației fizice a companiei.

In aceasta categorie Felix Telecom include consumul lunar al energiei cumparate, respectiv consumurile de energie electrica, gaze, telecomunicatii.

  • SCOP 3. Emisiile care rezultă din activitățile Felix Telecom dar care sunt în afara controlului direct al Felix Telecom. Acestea sunt de natura indirecta si includ toate emisiile legate de lanțul de aprovizionare, transportul angajaților, utilizarea produselor vândute sau alte activități externe.

Pentru aceasta categorie Felix Telecom a separat activitatile vizate in doua clase distincte: activitati ante-proces, premergatoare desfasurarii activitatii de baza si activitati post-proces, activitati ulterioare celei de baza.

  • Activitatile ante-proces cuprind: Transportul la primire, Achizitia de bunuri si servicii pentru dotare, Deplasarile in interes de serviciu, Calatoriile de afaceri, Generarea de deseuri.
  • Activitatile post-proces cuprind: Transportul la livrare, Service in/post garantie, Mentenanta, Tratamentul produselor end-of-life, Inchirierea de bunuri.

                In cadrul strategiei implementate, determinarea valorica a amprentei de carbon se realizeaza prin calcularea acesteia pe baza unor algoritmi stabiliti prin Standardul mentionat. Valoarea  reprezinta elementul central determinant pentru analiza ulterioara a efectelor masurilor adoptate. O evaluare inițială a emisiilor a fost benefica pentru stabilirea unei linii de referință față de care au putut fi stabilite obiectivele de reducere a amprentei de carbon. Acest calcul poate fi realizat de firme de consultanta specializate dar experienta Felix Telecom arata ca, in orice aplicatie, trebuie identificate in prealabil componentele comune care contribuie la determinarea amprentei de carbon, cum ar fi:

  • Energia utilizată pentru iluminat, încălzire, răcire birouri și depozite;
  • Combustibilul consumat pentru logistica de transport a materialelor și angajaților;
  • Resursele utilizate în procesele de fabricație și ambalare.

Calcularea amprentei de carbon nu este suficientă, aceasta căpătându-și valoarea reală abia când este cuplată cu strategii de reducere a emisiilor, pentru fiecare proces în parte.

Iata cateva din masurile posibile aplicabile, adoptate la nivelul Felix Telecom:

Emisiile asociate autovehiculelor provin predominant din utilizarea acestora. Deși fabricarea mașinilor electrice este mai poluantă decât cea a mașinilor pe benzină sau pe motorină, lipsa emisiilor din categoria Scop 1. compensează pe termen lung. De asemenea, eliminarea autovehiculelor vechi care prin uzura lor fizica si morala prezinta nivel de noxe crescut, reprezinta o cale de diminuarea a valorii amprentei de carbon.

Emisiile asociate consumului de electricitate pot fi reduse prin tranziția către surse de energie regenerabilă și/sau prin utilizarea unei cantități mai mici de energie. Acest lucru implică investitii în izolare termică sau în echipamente eficiente din punct de vedere energetic, cât și în scoaterea din priză a acestora atunci când acestea nu sunt folosite.

Adoptarea unui management ecologic al lanțului de aprovizionare poate conduce la diminuarea emisiilor din categoria Scop3. Aceasta presupune: reevaluarea practicilor de sustenabilitate a furnizorilor ca parte a criteriilor de selecție. Astfel:

  • se acorda prioritate furnizorilor care au implementate operațiuni ecologice, 
  • se aleg produse fabricate din materiale reciclate ori de câte ori este posibil, cum ar fi hârtie reciclată și cartușe de toner pentru imprimantă refabricate, 
  • pentru a reduce deșeurile se solicita de la furnizori ca ambalajul  sa fie minim,
  • se reutilizeaza materiale de transport precum paleți și cutii de carton.

O alta masura o reprezint implementarea tehnicilor de conservare a energiei si care vizeaza  diminuarea emisiilor specifice categoriei Scop 2. In acest sens, experienta Felix Telecom a dovedit ca trecerea la iluminatul cu panouri cu LED a spatiilor de lucru a contribuit la reducerea cu cel putin 50% a consumurilor de energie electrica, in conditiile prelungirii duratei de viata in comparatie cu panourile incandescente traditionale.

O masura importanta care conduce la diminuarea amprentei de carbon ar putea fi reducerea cantitatii de deșeuri și adoptarea unor inițiative de reciclare. O simpla utilizare a capacitatii de imprimare fata/verso a documentelor pe imprimante va conduce la micsorarea consumurilor de hartie si implicit la diminuarea amprentei de carbon. Identificarea unor cai prin care pot fi reciclate obiectele de mobilier vechi, echipamentele electronice sau bateriile si acumulatorii uzati, constituie tot atatea masuri benefice in scopul diminuarii amprentei de carbon a companiei.

                Evident ca amprenta de carbon nu poate avea valoarea 0. Pentru a veni in intampinarea acestei probleme, Felix Telecom adopta practica compensarii emisiilor de carbon prin vizarea unor proiecte verzi, precum cele de mentinere a spatiilor verzi proprii, de curatare prin intinerirea copacilor, de amenajare si protejare a mediului natural. Toate aceste proiecte au contribuit la diminuarea nivelului de carbon din aer.

Ca o constatare finala, la momentul actual, amprenta de carbon medie pe cap de locuitor în Uniunea Europeană este de aproximativ 7.5 tone, în timp ce pentru a rămâne sub pragul de crestere de 1.5 grade Celsius, este necesar ca această medie să fie de 2 tone/locuitor. In Romania, se estimarile arata ca ar fi in jur de 4,6 tone/locuitor. Prin masurile adoptate in cadrul strategiei, Felix Telecom si-a propus sa contribuie la atingerea deziderat.

In mod obiectiv, initiativa Felix Telecom, desi pozitiva, nu este si suficienta iar diminuarea amprentei de carbon a Felix Telecom devine nesemnificativa la nivel global. Din acest motiv, articolul se doreste a contribui la unirea cat mai multor eforturi ale organizatiilor pentru diminuarea amprentei de carbon proprii.

In final trebuie spus că nu doar companiile au o amprentă de carbon, ci absolut orice și oricine are una. O actiune simplă precum spălatul pe maini produce emisii din multiple puncte de vedere: hartia folosita pentru ambalajul sapunului (producerea și reciclarea sau eliminarea ulterioară a acestuia), producerea sapunului propriu-zis, ambalajul de carton în care se află, transportul produsului de la distribuitor la supermarket, apa pe care o consumi, periuța (producerea și reciclarea sau eliminarea ulterioară a acesteia), și lista poate continua.

Vrei sa afli gratuit care este in prezent amprenta ta de carbon?

https://www.economiecirculara.eu/calculator-amprenta-co2/